Wykupywanie firm

Wykupywanie firm
1 vote, 4.00 avg. rating (78% score)

rp_finanse32.jpgW niektórych sektorach uzyskanie znacznego udziału może w końcowym efekcie prowadzić do pewnych korzyści, ale stopniowe zwiększanie tego udziału jest niezwykle trudne ze względu na przyczyny powodujące rozproszenie. Jeśli, na przykład, w sprzedaży odgrywają rolę kontakty lokalne, to trudno jest wejść na teren innych firm. Jeśli jednak firma zdoła osiągnąć poziom progowy, to może zacząć odnosić poważne korzyści płynące ze skali. W takich przypadkach skuteczna może być strategia wykupywania miejscowych przedsiębiorstw, pod warunkiem, że można je zintegrować i pokierować nimi. Niekiedy poszczególne sektory w miarę dojrzewania konsolidują się w sposób naturalny, zwłaszcza jeśli podstawową przyczyną rozproszenia była ich nowość; do konsolidacji sektora mogą przyczynić się również bodźce zewnętrzne powodujące zmianę przyczyn rozproszenia. Na przykład, ośrodki usług komputerowych muszą stawić czoło narastającej konkurencji minikomputerów i mikrokomputerów. Ta nowa technika oznacza, że nawet firma o małej czy średniej wielkości może sobie pozwolić na własny komputer. Tak więc ośrodki komputerowe w coraz większym stopniu musiały obsługiwać wielkie firmy i ich filie zlokalizowane w różnych miejscowościach lub oferować wymyślne oprogramowanie i inne świadczenia, aby kontynuować rozwój. Doprowadziło to do zwiększenia się ekonomii skali w sektorze ośrodków usług komputerowych i przyczynia się do jego konsolidacji. W innych sektorach zmiany w gustach nabywców, zmiany w strukturze kanałów dystrybucji czy inne tendencje występujące w sektorze mogą oddziaływać bezpośrednio lub pośrednio na przyczyny rozproszenia. Posunięcia rządowe czy zmiany przepisów państwowych mogą wymusić konsolidację przez podniesienie norm dotyczących wyrobu lub procesu produkcyjnego, nieosiągalnych dla małych firm ze względu na ekonomię skali.

Najnowsze wpisy o gospodarce:

About author

Related Articles